Elina Olofsson

 
 
Några bilder jag foade av Elina i veckan! De timmar vi höll på blev väldigt lärorika för mig eftersom det var mycket nytt. Första gången jag fotade med reflexskärmen (utan någon som kunde hjälpa mig att hålla i den), första gången jag fotade inomhus och kämpade med andra ord med ljuset, bländaren, ISO:n och alla inställningar som ska kombineras på bästa sätt, och första gången jag försökte fota porträtt med manuellt fokus. Kände dock att all min energi fick åt på att hålla kameran så stilla som möjligt då reflexskärmen var jättesvår att hålla i. Ska nog kolla på ett stativ åt den, för när man fotar sådär ensam vill man ju att ljuset ska hamna rätt mot ansiktet och täcka alla skuggor, utan att man städigt ska vara orolig för att det ska försvinna, om ni försår hur jag menar. Annars gör den ju ingen nytta. Hade ganska kort skärpedjup när jag fotade dessa bilder, t om f 1,6 på vissa, vilket gjorde att ansiktet blev lite ur fokus på vissa bilder (i och med att jag inte alltid fixade att hålla kameran helt stilla pga reflexskärmen). Men så länge ögonen är i fokus tycker jag det är ok! Upptäckte ett asbra verkyg i photoshop (som också är något helt nytt för mig!) där man kunde "måla på" skärpa i bilderna, t ex på ögonen! Och ja, det gav verkligen liv åt bilderna. Jag har alltid underskattat redigering, tänkt att "varför ska man redigera? man ska väl kunna ta vackra bilder utan att redigera?!", tyckt lite att det varit som att fuska. Men nu har jag insett att är något som alla fotografer gör mer eller mindre - visst finns det en viss sanning i att man borde kunna få fram otroliga bilder "från början", men jag ser det lite mer som ett finslip. Kan man få ännu finare bilder, så varför inte? :)

Vad tycker ni om bilderna? :)
 
Fotade med: Canon EOS 6D + 50/1,4 USM + 24-105/4 L IS USM + Reflexskärm Silver
0 kommentarer